• Agenda07 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda06 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda05 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda04 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda01 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda03 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Home
  • Forum
  • Algemeen
  • EEN STEEN IN MIJN HART (tekst meditatief moment, 27 april 2020, Karien Pieterse)
  1. Theo
  2. Algemeen
  3. donderdag 30 april 2020
  4.  Abonneer via e-mail
EEN STEEN IN MIJN HART

Het kost me vandaag moeite om een vraag te bedenken. Er komt niet echt iets in me op. Ik besluit om aan Arend* te vragen wát ik moet vragen. Wat is nu aan de orde voor mij om te mogen zien?

Mijn vraag voor een reis is daarom vandaag; ‘Arend, wil je me vandaag meenemen en me iets leren of laten zien, over wat nu aan de orde is in mijn leven?’
Omdat ik vandaag ook niet weet welke kleur het beschermende ei moet hebben, kies ik maar voor gewoon helder blauw.
‘Moet ik mijn mantel dragen?’ vraag ik.
‘Nee’, zegt Arend. ‘Neem zo min mogelijk ballast mee. Reis zo licht mogelijk.’
Vervolgens word ik heel klein, en verdwijn bijna als een stofje achter op zijn rug waar ik mag meereizen.
In mijn hart voel ik een groot brok angst. Bijna als een steen. Hij is groot en zwaar.
Deze steen kan ik niet op de rug van Arend meenemen. Dus laat ik hem achter bij Karien die op de bank blijft zitten.
Ik heb met haar te doen. De angst drukt zwaar op haar. Er is ook veel oud verdriet in vastgezet zie ik nu. ‘Ik ga kijken of ik dit voor je kan oplossen,’ zeg ik haar. En laat haar beschermd door een gouden ei achter.
‘Laat me hier niet achter!’ roept ze nog. Maar ik, en zij ook, weet dat de oplossing niet in deze wereld gevonden kan worden.
Mijn lichtlichaam reist met Arend mee, symbolisch verbeeld als een stofje op zijn rug.
Een gouden snoer verbindt mij met de achtergebleven Karien.
‘Wat kunnen we doen om haar te helen?’ vraag ik aan Arend. ‘Deze steen drukt zo zwaar op haar. Houdt haar op een niveau van leven waar ze eigenlijk niet meer zou hoeven zijn.’
Het lijkt ineens of we in twee werelden tegelijk zijn; zowel in de bovenwereld als in de benedenwereld.
De aarde, deze keer zie ik haar als een liefdevolle vrouw, strekt haar armen naar me uit. Ze zegt; ‘Je bent hier, om júist bij mij van je pijn te helen. Je hebt haar hier naar toegebracht omdat op deze plaats, in deze tijd, alle mogelijkheden aanwezig zijn, samenkomen om haar op te lossen. Geef je steen maar aan mij. Bezie haar van een afstand. Verbind je er niet mee, maar bekijk haar eens goed.’
In de schoot van moeder Aarde is de steen niet groter dan een stofje. Ik zie dat ik hem soms veel te groot, veel te zwaar maak.

Moeder Aarde speelt ermee. Gooit hem op, en poetst hem op zodat hij een mooie edelsteen wordt. Hij wordt een edelsteen met helende krachten en steunende energieën.
‘Wat doe je nou?’ roept ik uit. ‘Hoe doe je dat? Dat wil ik ook graag leren!’
‘Het is geen magie wat ik doe’, zegt moeder Aarde. ‘Dit is wat hij ís. De steen die je draagt is in wezen een kristal. Vorm geworden, vorm geweven wijsheid. Alleen zie je dat nog niet zo. Het is niet iets wat je kwijt moet, maar anders moet leren zien. Je angst, je pijn, je eenzaamheid, je draagt ze als een ballast met je mee. Maar probeer er eens anders naar te kijken, er anders mee om te gaan.
Heb mededogen met je eigen angst, begroet haar als je leermeester. Koester haar, dank haar voor de diepten en rijkdom aan levenslessen die zij je brengt. Zonder haar was er leegte. Nu leert zij je in liefde en mededogen naar het mens-zijn te kijken. Is zij een bron van wijsheid en verdieping. Begroet haar, omarm haar. Maar ook, speel met haar! Vele levens hebben hun sedimenten van pijn om haar heen gelegd. Maar in haar kern, in wezen, is zij puur licht en liefde. De steen, dit is je eigen duisternis, draagt het licht ín zich. Als je het licht van je bewustzijn er open en vol mededogen op laat schijnen, zal zij transformeren tot een bron van pure liefde, wijsheid en mededogen.
Deze steen, mijn kind, is in wezen God.
Want God is het licht, maar óók het licht in de duisternis.’
Ik dank moeder Aarde voor haar mooie, liefdevolle en koesterende woorden.
Op hetzelfde moment, tegelijkertijd, ben ik ook met Arend in de bovenwereld. Het is er stralend en licht.
‘Wat mag ik hier zien en/of leren?’ vraag ik na een tijdje aan Arend.
‘Kijk maar, voel maar’ antwoord hij.
Het gevoel wat nu in me opkomt is; Er is niets, maar dan ook niets wat zonder reden gebeurt. Alles, hoe droevig of moeilijk soms ook, lijkt onderdeel te zijn van een web van lichtdraden geweven. Gedragen en gevoed door een liefde en wijsheid die ik niet in woorden kan vatten.

Gelouterd en gesteund reis ik terug naar Karien. De steen zit er nog precies zo. Maar ik zie nu, dat ook híj geweven is van lichtdraden.
Hij is zwaar en koud en bij tijden pijnlijk, maar ook van onnoemelijke schoonheid.
En dat is het, wat ik de komende tijd voor ogen wil proberen te houden. Het zal me helpen om anders met alles wat ik soms als moeilijk ervaar om te gaan.
Ik bedank Arend intens voor de mooie reis van vandaag.

*Arend is niet de echte naam van mijn krachtdier.
Die naam houd ik even voor mijzelf.
Het is wel een vogel, vrij groot, en ik noem hem vaak ‘hem’.
Daarom heb ik hem voor deze gelegenheid de naam Arend gegeven.
Zowel een vogel als een ‘hij’.
Een pseudoniem 
Reactie
Er is nog geen reactie geplaatst.
Voeg reactie toe
Reacties (0)

Er zijn nog geen antwoorden op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Naam
Uw Antwoord
Captcha
We willen, om de site te beschermen tegen bots en ongeautoriseerde scripts, dat u de captcha codes hieronder invult voordat u uw vraag verstuurt.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 1
    Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
    Ontspanning is wie je bent.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 2
    Zullen we samen
    onszelf zijn?
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 3
    In de stilte van het denken
    hoorje de antwoorden.

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de HFC Nieuwsbrief.

Invalid Input

Invalid Input

Ongeldige invoer

Contact

fortmanncentrum logo

Hoofdlocatie

Van Slichtenhorststraat 81
6524 JL Nijmegen

i hanfortmanncentrum.nl
e info@hanfortmanncentrum.nl
m 06 50 63 32 99

Neem contact met mij op