“Nu ben je echt vrij. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over een zelf. Er wordt overal voor gezorgd. Die waarheid leeft in ieder van ons. Maar totdat we het activeren, hebben we er geen beschikking over en kunnen we het niet voortbrengen. Wanneer we het activeren, dan is ieder van ons, man of vrouw, kind, oude man of oude vrouw, hetzelfde en toch heeft ieder zijn eigen functie. Dat is de grote vreugde van een wijs mens. Het zou vreselijk saai zijn wanneer wij allemaal hetzelfde waren.
Daarom zeg ik dat we niets hebben om voor te bidden of te smeken. Alles is op ieder moment volledig onthuld, volledig aanwezig en volmaakt. Bloemen, bijen, vogels, lucht, de seizoenen, alles gaat zijn gang zoals het hoort; allemaal tegelijkertijd. Dat kun je zien wanneer je geest helemaal open is. Het gebeurt tezamen en tegelijk als één oneindig lichaam en duizenden en duizenden afzonderlijke activiteiten. Dat leert het boeddhisme over tathata, of ‘zo-heid’. Zoals het is, dat is de norm, de Dharma. Dat is onze ware natuur. En dat is wat we in zen bedoelen met ‘de alledaagse geest is de weg’.”
Gesshin Myoko Prabhasa Dharma
Rennen in een rijdende trein
Als je zazen-medidatie nuttig noemt
klopt er iets niet helemaal.
Zazen is niets bijzonders.
Je hoeft er niet eens dankbaar voor te zijn.
Wil je een boeddha worden?
Dat is zonde van de moeite.
Nu is gewoon nu.
Jij bent gewoon jij.
Als je een boeddha wilt worden
door zazen te beoefenen
is dat alsof je in een trein naar huis zit
en zoveel haast hebt om thuis te komen
dat je al binnen in de trein
begint te rennen.
Kōdō Sawaki Rōshi
- Dick Verstegen
- Algemeen
- zaterdag 06 juni 2020
- Abonneer via e-mail
Reactie
Er is nog geen reactie geplaatst.
Voeg reactie toe
Er zijn nog geen antwoorden op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!